Search

نحوه انتخاب پمپ آب خانگی یا ساختمان

در این مقاله می خوانیم :

در زمان انتخاب پمپ برای مشتریان همیشه دو گزینه وجود دارد، گزینه اول خرید پمپ آب مقرون بصرفه و ارزان و گزینه دوم خرید پمپ آب با کیفیت از برندی سرشناس و متاسفانه معمولا مشتریان به دلایل اقتصادی اقدام به خرید پمپی ارزان قیمت و با کیفیت پایین می کنند .
پیشنهاد ما به متقاضیان خرید پمپ این است که در کنار قیمت تمام شده پمپ به کیفیت و برند پمپ توجه داشته باشند چرا که هزینه اولیه شاید در ابتدا پایین به نظر برسد اما هزینه های ثانویه و زمانی که صرف سرویس و تعمیر پمپ های ارزان قیمت بازار خواهد شد بسیار بیشتر است
پس بهتر است در زمان خرید پمپ آب خانگی حتما به کیفیت و متریال پمپ بیشتر از قیمت تمام شده توجه کنیم .

عوامل مهم در انتخاب پمپ آب خانگی

در زمان انتخاب و خرید پمپ آب خانگی باید موارد زیر را در نظر داشته باشیم:

  • متراژ ساختمان
  • تعداد طبقه
  • میزان مصرف آب
  • در نظر داشتن منابع مصرف آب در هر واحد (شیر،دوش و..)
  • تعداد واحد در هر طبقه
  • متراژ هر واحد
  • محل قرار گیری پمپ آب در سیستم آبرسانی
  • سایز لوله های آب ساختمان
  • فشار آب مورد نیاز

انواع پمپ آب خانگی بر اساس ولتاژ دریافتی :

دو نوع ورودی ولتاژ برای تمامی پمپ ها و برند ها صادق است:

  • پمپ های تک فاز 220 ولت
  • پمپ های سه فازه 480 ولت   نکته قابل توجه در مورد پمپ های سه فاز و تکفاز این است که پمپ های سه فاز مصرف برق کمتر و طول عمر بیشتری نسبت به پمپ های تکفاز دارند.

مسئله قابل توجه در مورد پمپ های سه فاز این است که اگر پمپ های سه فاز به دلیل قطع شدن یکی از فازها، با دو فاز به کار خود ادامه دهند موجب آسیب رسیدن و افزایش استهلاک پمپ می شود برای جلوگیری از این اتفاق در تابلو فرمان های این پمپ ها از کنترل فاز در کنار دیگر اقلام استفاده می شود.

در انتخاب پمپ آب خانگی باید به مواردی همچون متراژ ساختمان ، متراژ هر واحد ، میزان مصرف آب ،تعداد طبقات ساختمان و حتی تعداد شیر های به کار رفته، ابعاد و سایز لوله های انتقال آب مصرفی همچین محل قرار گیری پمپ های همه از عواملی هستند که در انتخاب پمپ مناسب و درست دارای جایگاه ویژه ای هستند و در زمان انتخاب پمپ باید به این موارد توجه نمود.

برای تامین فشار آب مورد نیاز یک ساختمان معمولا پمپ های با توان نیم الی 2 اسب کفایت می کند و پمپ هایی با توان بالای 3 کیلووات برای ساختمان های بزرگتر با تعداد طبقات و واحد های بیشتر است .

برای روشن شدن بیشتر مطلب یک مثال برای شما آماده کرده ایم :

یک ساختمان با حداکثر متراژ 154 متر مربع که یک طبقه می باشد در واقع ارتفاع کمی دارد، یک پمپ 0.5 اسب بخار می تواند پاسخ گوی نیاز این ساختمان باشد اما در نظر بگیرید آپارتمانی دارای 3 طبقه و 7 واحد که حداکثر متراژ هر واحد برابر با 73 متر است یک پمپ یک کیلو وات که از نوع بشقابی نیز می باشد را لازم دارد البته اگر مساحت هر واحد را تا حدی کم کنیم و تعداد طبقات را متناسب با این متراژ افزایش داد نیز می توان از همین نوع پمپ هم استفاده کرد.

نکته ای در این مقاله به تاکید نیاز دارد بحث قیمت تمام شده است، عامل قیمت به تنهایی معیار موجهی برای انتخاب پمپ نمی باشد . دلایل زیادی وجود دارد که باعث بالا بودن یا پایین بودن قیمت تمام شده یک پمپ می شود از جمله نوسانات ارز ، هزینه واردات پمپ و برند بودن پمپ مواردی هستند که روی قیمت پمپ تاثیر زیادی دارند .

در کنار این موارد توجه به این مساله که یک پمپ با مشخصات یکسان در مقایسه با یک پمپ از برند اروپایی قیمت پایین تری دارد شاید در نگاه اول وسوسه کننده باشد ، اما قطعا پمپ ارزان قیمت طول عمر کمتری دارد و از متریال بی کیفیت در ساخت آن استفاده شده است . که در گذر زمان باعث مشکلاتی همچون بی کیفیت شدن آب یا پایین اومدن راندمان پمپ می شود .

در نظر داشته باشید که انتخاب پمپ های سه فاز بسیار بهتر از پمپ های تکفاز می باشد چرا که طول عمر بیشتر و همچنین مصرف برق کمتری دارند، همچنین داشتن خدمات پس از فروش یکی از نکاتیست که حتما در انتخاب پمپ باید به آن توجه کنید .

خب وقتشه تخصصی تر در مورد شیوه انتخاب پمپ آب خانگی صحبت کنیم، برای شروع جدول زیر را در نظر داشته باشید.

جدول انتخاب پمپ آب خانگی

ردیفتعداد طبقه و واحدتوان پمپ
1مناسب برای 1 طبقه 1 واحدپمپ نیم اسب
2مناسب برای 4 طبقه 4 واحدپمپ یک اسب
مناسب برای 3 طبقه 3 واحد
3مناسب برای 2 طبقه 2 واحد تا 8 واحدپمپ یک و نیم
مناسب برای 3 طبقه 3 واحد تا 15 واحد
مناسب برای 3 طبقه 3 واحد تا 15 واحد
مناسب برای 4 طبقه 8 واحد تا 12 واحد
مناسب برای 5 طبقه 5 واحد تا 15 واحد
مناسب برای 6 طبقه 6 واحد
مناسب برای 7 طبقه 7 واحد
مناسب برای 8 طبقه 8 واحد
4مناسب برای 4 طبقه 16 واحدپمپ 2 اسب
مناسب برای 6 طبقه 12 واحد
مناسب برای 6 طبقه 18 واحد
مناسب برای 7 طبقه 14 واحد
مناسب برای 7 طبقه 21 واحد
مناسب برای 8 طبقه 16 واحد
مناسب برای 10 طبقه 10 واحد
5مناسب برای 4 طبقه 20 واحدبوستر پمپ
مناسب برای 5 طبقه 20 واحد
مناسب برای 5 طبقه 25 واحد
مناسب برای 8 طبقه 24 واحد

با مراجعه به جدول بالا تا حدودی متوجه می شوید که بر اساس تعداد طبقات و واحد ساختمان شما چه پمپی با چه توانی مناسب ساختمان شما می باشد.

از جمله راه های عمومی و روتین انتخاب پمپ برای ساختمان محسابه دو مولفه (هد و دبی)
می باشد که در ادامه روش محاسبه هر کدام را شرح می دهیم .

محاسبه پمپ آب خانگی مناسب

روش محاسبه فشار یا ارتفاع (H) پمپ آب خانگی

  1. تعداد طبقات ساختمان × 3 (ارتفاع کف هر طبقه تا سقف آن 3 متر می باشد.)
  2. مثال: ما ساختمانی را در نظر می گیریم که دارای 4 طبقه به همراه زیر زمین و دو طبقه پارکینگ است، پس 7 طبقه × 3 = 21 در واقع همان ارتفاع تقریبی پمپاژ آب توسط پمپ آب خانگی مورد نظر است.
  3. فشار آب در پشت هر شیر = (تعداد طبقات × 3) + 30
  4. با توجه به مثال فوق، 21+30 = 51 متر یا همان 5.1 بار
  5. فشار پمپ آب در ویلا ها به دو حالت قابل محاسبه است:
    1. پمپ دقیقا در قسمت زیرین ویلا قرار گرفته و به روش فوق ارتفاع و فشار بدست خواهد آمد.
    2. حالت بعدی مواقعی که پمپ در خارج از ویلا و با فاصله قرار می گیرد.

((10÷طول مسیر) + (تعداد طبقات ویلا×3)) + 30 = فشار پمپ آب

مثال: فاصله پمپ تا ویلای دوبلکس 200 متر است.

200 ÷ 10 = 20

20 + (2×3) =26

26 + 30 = 56 متر و ینی فشار بین 5 تا 6 بار

محسابه ساده دبی آب ساختمان

  • روش اول : میتوان با مراجعه به جدول و نمودار های از قبل آماده شده دبی حدودی هر واحد را محسابه کرد که حدودا 400 لیتر در دقیقه است یا به عبارتی 0.4 مترمکعب در ساعت

مثال: 4 طبقه 2 واحدی > تعداد واحد مسکونی (8) × 400 = 3200 لیتر در دقیقه (3.2 مترمکعب در ساعت)

  • روش دوم بر اساس مقررات ملی است که به نام SFU شناخته می شود .
    • آپارتمان با یک حمام، دستشویی با فلاش تانک

f = (1 / (√(0.643×Nr×Na))) × 1.05

f = (1 / (√(0.857×Nr×Na))) × 1

    • آپارتمان با دو حمام، دستشویی با سیفون

f = (1 / (√(0.545×Nr×Na))) × 1.03

f = (1 / (√(0.727×Nr×Na))) × 0.8

NR : تعداد نقاط تحویل

NA : تعداد آپارتمان ها

F : ضریب همزمانی

با افزایش جمعیت و ساخت مجتمع و برج های مرتفع تامین آب تمام واحدها به ویژه واحد های طبقات بالاتر بسیار مشکل است، بنابراین برای تقویت و افزایش فشار و دبی آب از انواع پمپ سانتریفیوژ تک پروانه، دو پروانه و چند پروانه و انواع بوستر پمپ ها با توجه به تعداد طبقات و تعداد واحد ها استفاده می شود.

اما روش ساده تری هم وجود دارد که هر شخصی میتواند خیلی ساده  دبی ساختمان یا خانه خودر را حساب کند و متناسب با عدد به دست آمده پمپ آب مناسبی را انتخاب کند در این روش میران مصرف برای هر واحد را 400 لیتر در ساعت و 400 را در واحد های ساختمان ضرب می کنیم برای نمونه، ساختمانی 6 طبقه که در هر طبقه 4 واحدی داریم را در نظر داشته باشید
24 ×400  برابر با 9600 لیتر در ساعت می شود که با تبدیل آن به متر مکعب معادل 9.6 متر مکعب در ساعت می شود.

محاسبه فشار پمپ آب

تعداد طبقات x 3 + 30 = فشار آب

عدد 3 بیانگر ارتفاع کف تا سقف هر واحد می باشد.

برای راحت تر متوجه شدن این روش ما از یک مثال استفاده مکنیم

ساختمانی با 5  طبقه را در نظر داشته باشید که دارای پارکینگ و زیر زمین می باشد

حال عدد 7 را که از مجموع ( پارکینگ + زیرزمین + تعداد طبقات) بدست می آید را در 3 که ارتفاع هر طبقه می باشد ضرب می کنیم که عدد بدست آمده میشود 21 حال عدد 21 را در 30 جمع می کنیم که برابر 51 می شود . در نتیجه فشاری که باید برای این ساختمان تامین شود 51 متر یا 5.1 بار می باشد .

با مطالعه مثال بالا کاملا متوجه شیوه محسابه فشار آب برای انواع ساختمان می شوید اما برای محسابه فشار برای ویلا و خانه های حیاط دار هم میشود از این روش استفاده کرد ؟

جواب بله هست اما باید در نظر داشته باشید که در خانه های ویلایی و خانه های حیاط دار هر 10 متر را باید 1 متر در نظر بگیرید، بعنوان مثال یک ویلای 4 طبقه داریم که فاصله پمپ تا ویلا 300 متر می باشد در محاسباتی که میخواهیم انجام دهیم 300 متر را 30 حساب می کنیم و همچنین ارتفاع ویلا 12 متر ( 4 طبقه ضرب در 3 متر ) محاسبه می کنیم حاصل جمع متراژ + ارتفاع ویلا 42 محسابه می شود که با جمع کردن با عدد ثابت 30 مقدار نهایی 72 بدست می آید که در نتیجه پمپ ما باید توانایی تامین  72 متر یا 7.2 بار فشار داشته باشد .

انتخاب پمپ خانگی در کاتالوگ

پس از بدست آوردن دبی و هد مورد نیاز ساختمان  با مراجعه با کاتالوگ و همچنین در نظر گرفتن نمودار ها و جداول عملکرد پمپ می توانید پمپ مناسب که در تامین فشار، هد ودبی ساختمان شما کارآمد باشد را انتخاب کنید . ، زمانی که به جداول و نمودار های هر پمپ مراجعه میکنیم بهتر است با توجه به بالاترین راندمان که به اصطلاح به آن نقطه BEP گویند،  پمپ خود را انتخاب کنیم چرا که در این صورت پمپ ما کارایی و عمر مفید بالاتری خواهد داشت . اما دلیل این توصیه چیست ؟ محل قرارگیری پروانه در حلزونی  می باشد، پروانه وظیفه تبدیل سرعت به فشار را در این پروسه بر عهده دار است اگر پمپی که ما انتخاب میکنیم در محدوده BEP کار کند فشار ، سرعت در همه جای محفظه در تعادل است ، در پمپ های سانتریفیوژ نیروی شعاعی وابسه به دبی عبوری است که نکته جالب اینجاست که این نیرو در نقطه BEP در حداقل خود قرار دارد .

در ادامه به بررسی عملکرد نقطه BEP در دو قسمت چپ و راست می پردازیم:

در سمت چپ نمودار، کاهش سرعت را داریم که در نتیجه نیروی شعاعی بزرگی ایجاد می شود که با این اتفاق شفت نسبت به زبانه پمپ 60 در جه منحرف می شود که باعث آسیب به کاسه نمد ، یاتاقان ها ، شفت، و آب بند های مکانیکی می شود .

در سمت راست نمودار، دقیقا برعکس اتفاق بالا می افتد با افزایش سرعت اینبار شفت نسبت به زبانه با زاویه 240 درجه خیزش می کند، در نتیجه اگر پمپ انتخابی از ظرفیت مورد نیاز ما فراتر باشد باعث بالا رفتن بی دلیل هزینه و انرژی می شود .

در اینصورت باید راهی برای پیدا کردن نقطه BEP در حال کار پیدا کنیم .

قبل از هر چیز باید با توجه به هد این موضوع را بررسی کنیم.

یک مانومتر قبل و یک مانومتر بعد از پمپ قرار می دهیم، تفاضل هد در دهش و مکش به دست می آید. این مقدار همان هد است.  با مراجعه به کاتالوگ و قراردادن مقدار بدست آمده یک خط افقی رسم می کنیم جایی که خط افقی ما به منحنی مشخصه پمپ رسید، آن نقطه نقطه‌ی عملکرد پمپ است.

در مرحله بعدی این نقطه را با توجه به دبی پیدا میکنیم.

در این روش حجم جریان دهش را با استفاده از یک فلوسنج پیدا میکنیم و با مراجعه به کاتالوگ و پیدا کردن منحنی اینبار یک خط عمودی رسم می کنیم و نقطه عملکرد را پیدا می کنیم.

روش تنظیم پمپ آب خانگی

الکتروموتور های آب خانگی دارای دو مدل افزایش فشار آب و سیرکولاتور یا آب در گردش
می باشند که در الکتروموتور های سیرکولاتوری با توجه به اسمی که دارد آب گرم را در یک چرخه یا لوپ به گردش درمی آورد و از موتور های 1500 دور استفاده می کنند.

راهنمای خرید یا انتخاب پمپ آب خانگی

هدف از جمع آوری این مقاله کمک به مشتریانی هست که به دنبال یک پمپ مناسب برای خانه شخصی ، ساختمان یا حتی ویلای خود هستند از ابتدا تاکید ما روی بحث کیفیت و کارایی پمپ بود و فاکتور قیمت را اولویت قرارندادیم چرا که انتخاب پمپ با قیمت پایین و اقتصادی شاید در مرحله اول بسیار جذاب و وسوسه کننده باشد اما به مرور زمان با توجه به مشکلاتی که برای ما بوجود می آورد متوجه دلیل قیمت پایین این پمپ ها خواهیم شد، هزینه و زمانی که صرف برطرف کرد مشکلاتی که در آینده با انتخاب پمپ های ارزان قیمت می شود بسیار بیشتر از انتخاب یک پمپ با کیفیت از یک برند سرشناس است، ما در این مقاله روش های محسابه هد و دبی در شرایط مختلف را بیان کردیم و هر شخص با مطالعه این مقاله خیلی راحت میتواند پمپی در محدوده نیاز ساختمان خود انتخاب کند، اما با این حال توصیه ما این است که انتخاب پمپ و نصب آن را به متخصصین این حوزه واگزار کنید تا ایده آل ترین پمپ را با توجه با شرایط ساختمان شما انتخاب و نصب کنند . قطعاً تجربه و دانش یک فرد متخصص در این حوزه با این مقاله قابل مقایسه نیست.

ارتباط با کارشناسان آبنوس

شرکت آبنوس فن آوران بین الملل در سال ۱۳۹۱، با هدف بومی سازی تولید شیرالات صنعتی و بوسترهای آبرسانی و آتشنشانی، فعالیت خود را در زمینی به مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع آغاز نمود.
مشتریان محترم می توانند با برقراری ارتباط با کارشناسان فروش و پشتیبانی شرکت آبنوس از طریق راه های ارتباطی زیر در انتخاب پمپ مناسب و ساخت بوستر پمپ متناسب با نیاز ساختمان همراهی شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
طراحی تابلو برق

مراحل طراحی تابلوهای برق صنعتی

طراحی تابلوهای برق صنعتی تابلوهای برق در صنعت به عنوان ستون اساسی در توزیع برق، کنترل و مانیتورینگ دارای اهمیت بالایی هستند. طراحی و نصب

اجزای تابلو برق

اجزای تابلو برق صنعتی

اجزای تشکیل دهنده تابلوهای برق تابلوهای برق صنعتی، به عنوان مهم‌ترین عناصر در توزیع و کنترل برق در صنایع مختلف، نقش حیاتی در تضمین عملکرد