Search

پمپ جتی | معرفی سری پمپ جتی ورتکس ایتالیا

در این مقاله می خوانیم :
پمپ جتی ایتالیایی

پمپ جتی چیست؟

پمپ جتی یکی از زیرمجموعه های پمپ های خانواده سانتریفیوژی را شامل می شود . پمپ جتی به دلیلی ساختاری که دارد و متناسب با مصرف خانگی است به یکی از محبوب‌ترین پمپ آب خانگی تبدیل شده است. عملکرد این پمپ بطوریست که برای مکش آب از عمق به لوله کشی نیازی ندارد و بدون استفاده از تجهیزات خاصی انجام دهید و همین عملکرد باعث محبوبیت این سری پمپ بین مصرف کنندگان این حوزه است .

این پمپ با ایجاد خلاً در قسمت مکش، هوای موجود در بخش مکش توسط این پمپ ها کاملا از بین می رود. سپس آب را با هوا ترکیب می‌کنند تا عمل سیال سازی انجام شود و به این وسیله بر جو موجود غلبه می‌کنند. بعد از این کار هوا را به‌صورت کامل دفع می‌کنند و سیال مورد نظر را به شکل عادی دقیقاً مانند یک پمپ سانتریفیوژ انتقال می‌دهند. در این مقاله جامع از شرکت آبنوس قصد داریم به‌ صورت کامل این موضوع را بررسی کنیم که پمپ جتی چیست و تمام نکات مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

نکته قابل توجه در این پمپ که باعث متمایز شدن این پمپ نسبت به بلقی پمپ ها شده است این است که زمانی که با کمبود آب مواجه هستیم در باقی پمپ ها ممکن است هوا هم همراه با آب مکش شود اما در این پمپ حتی اگر هوا هم همراه با آب مکش شود هیچ مشکلی برای سیستم به وجود نمی آید چرا که سری جت می تواند خودکار هوا را دفع کند و همین قابلیت باعث شده این پمپ یکی از پرمصرف ترین پمپ های خانگی به شمارآید.

یک نکته بسیار مهم در استفاده از این پمپ، هواگیری پمپ قبل از راه اندازی است . در صورتی که پمپ ها هواگیری نشده باشد و ما سیستم را راه اندازی کنیم موجب آسیب جدی به پمپ خواهیم شد برای هواگیری باید کل بدنه و محفطه پمپ جتی کاملا در آب قرار گیرد تا عمل هواگیری انجام شود .

 

مشخصات ساختاری

مشخصات ساختاری پمپ جتی چیست؟ در اکثر اوقات جنس پروانه پمپ خانگی جتی از متریال برنج ساخته شده است. اما با این حال با توجه به شرایط سیال و نیاز مصرف کننده یا طول عمر پروانه یا با کیفیت ماندن آب پمپاژی در طول زمان پروانه پمپ را از جنس استیل یا نوریل تولید کنند. برای مثال زمانی که آب املاح زیادی داشته باشد یا آبی که پمپاژ می‌شود شور است باید پروانه پمپ از جنس استیل باشد تا طول عمر پمپ کاهش پیدا نکند.

جنس متریال سیم‌ پیچی الکترو موتور پمپ جتی نیز به‌ صورت کلی از مس است؛ اما بعضی از کارخانه‌ها که محصولات متفرقه را به بازار عرضه می‌کنند به دلیل اینکه قیمت تمام شده پمپ را پایین‌تر بیاورند، به استفاده از متریال آلومینیوم برای تولید سیم‌ پیچی الکتروموتور پمپ رو می‌آورند.

آلومینیوم به‌ هیچ‌ عنوان برای سیم‌ پیچی موتور گزینه مناسبی نیست و می‌توان گفت از لحاظ کیفیت کارایی پایین‌تری نسبت به مس دارد؛ بنابراین توصیه ما این است که همیشه پمپ جتی را از شرکت‌های سازنده معتبر تهیه کنید تا به‌ خاطر این مسائل گرفتار هزینه‌های تعمیر و نگهداری سنگین نشوید. همچنین این موارد در طول عمر نهایی پمپ نیز مؤثر است. در این پمپ معمولا هد در محدوده خداقل 9 الی حداکثر 75 متر است.

 

ساختار پمپ جت

ساختار پمپ جتی چیست؟ این پمپ‌ها حتی در مواقعی که فشار آب کم است می‌توانند آب را مکش کرده و با هوا ترکیب کنند و پمپاژ نمایند. ساختار طراحی آن‌ها نیز به‌ گونه‌ای است که باید در داخل آب قرار بگیرند؛ بنابراین باید مقاومت بالایی در برابر خواص آب داشته باشند پس تولید کنندگان این پمپ‌ها این مورد را در نظر گرفته‌اند و جنس قطعات این پمپ‌ها معمولاً بسیار باکیفیت و از متریال مرغوب تولید می‌شود.

 

نحوه عملکرد پمپ جت سانتریفیوژ

نحوه عملکرد پمپ جتی چیست؟ به‌ محض شروع کار پمپ، هوا وارد پمپ شده و با سیال مایعی که در قسمت پروانه پمپ وجود دارد ترکیب می‌شود. در این حالت مایع و هوا توسط نیروی گریز از مرکزی که در پمپ ایجاد شده است از قسمت پروانه در مخزن آب تخلیه می‌شوند. همین‌طور که هوا در حال افزایش است میزان سطح آب کاهش پیدا می‌کند.

بدیهی است آبی که حباب های هوا در آن وجود ندارد وزن بیشتری نسبت به آبی که دارای حباب های هواست دارد، بنابراین با کمک نیروی گرانش زمین به قسمت پروانه برگشت داده شده و آماده می شود تا با مقدار در قسمت مکش ترکیب شود . حال زمان آن می‌رسد که کل هوای موجود در قسمت مکش تخلیه می‌شود و در لوله مکش خلأ ایجاد می‌شود در این حالت فشار اتمسفر بر سیال موجود در قسمت لوله مکش پروانه غلبه می‌نماید و پمپ شروع به پمپاژ سیال می کند.

کل این روند سیرکولاسیون نام دارد. در پایان، سیرکولاسیون مجدد مایع در پمپ هنگامی که روند پمپاژ شروع می‌شود متوقف خواهد شد.

 

مزایای پمپ جتی چیست؟

این پمپ‌ها مزایای زیادی دارند که می‌خواهیم به‌صورت کلی آن‌ها را بیان کنیم و اگر بخواهیم به جزئیات کامل مزایای آن بپردازیم خود شامل مقاله مفصل دیگری خواهد شد که از حوصله کاربر خارج است. نکته بسیار مثبت در کارکرد این پمپ این است که سیال بطور یکنواخت و آرام پمپاژ می شود که این یک قابلیت بسیار مهم و مفید است. نکته دیگر راندمان بالای این پمپ با توجه به قیمت تمام شده این پمپ است. هزینه نصب و راه اندازی این پمپ در برابر کارآیی بسیار خوبی که دارد اصلا به چشم نمی اید و در کنار تمام موارد گفته شده نگهداری بسیار راحتی هم دارد و نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی ندارد .

با یک جست و جوی ساده در بازار یا سایت های فروش پمپ متوجه این موضوع می شود که پمپ جتی تنوع زیادی در مدل و برند های سازنده دارد و همین یکی از نکات مثبت این سری پمپ بشمار می آید. در نظر داشته باشید برای تهیه یک پمپ باکیفیت و کارکرد بهینه هزینه اولیه بالا بسیار بهتر از هزینه و دردسر های ثانویه برای تعمیر و سرویس پمپ است، پس در تهیه پمپ کیفیت را قربانی قیمت تمام شده نکنید و یک پمپ از برندی سرشناس و کیفیتی ثابت شده تهیه کنید که پیشنهاد شرکت آبنوس استفاده از برند Wortex ایتالیاست .

 

اما مهم ترین مزیت پمپ جتی چیست؟

جالب است بدانید که این پمپ‌ها با وجود کارایی بالایی که دارند بسیار کم‌ حجم هستند و می‌توان از آن‌ها در فضاهای بسیار کوچک نیز بهره برد، که با توجه با این توصیفات از این پمپ کاربرد های متفاوتی دارد که می توان به استفاده در پروژه های آبراسنی ، تقویت کردن فشار آب در سیستم انتقال ، انتقال آب در سیستم های آبرسانی مزارع کشاورزی و باغ ها از این پمپ استفاده کرد. همچنین استفاده از این سری پمپ در صنعت بسیار مرسوم است. در ادامه کاربردهای اصلی این پمپ را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کاربرد پمپ‌های جتی چیست

از پمپ جتی برند Wortex می‌توان برای تأمین آب استخرهای شنای خانگی و عمومی مصارف کشاورزی و صنعتی و همچنین جهت سیرکولاسیون دیگ‌های بخار، انتقال مایعات با خواص مشابه آب، انتقال سوخت‌های سبک و سیستم احتراق و همچنین سیستم‌های تهویه استفاده کرد.جهت استعلام قیمت پمپ آب جتی می توانید ازطریق فرم استعلام و یا با شرکت تماس بگیرید.

 

محاسبات پمپ جت

محاسبات پمپ جتی شامل چیست؟ برای انتخاب هر پمپ پارامترهای زیادی نقش دارند که با دانستن آن‌ها و انجام محاسبات می‌توان بهترین و مناسب‌ترین پمپ را انتخاب کرد. دو نمونه از این پارامترها هد پمپ و دبی پمپ هستند. البته کمک‌ گرفتن از متخصصان در هر حوزه‌ای می‌تواند راهگشا باشد چرا که ممکن است بر اثر بی‌ تجربه بودن در این امر پمپ اشتباهی انتخاب کنیم و در نهایت مجبور باشیم خسارات مالی زیادی را متحمل شویم.

 

نکات مهم در نصب پمپ جتی چیست؟

در هنگام نصب پمپ آب جتی باید به نکات زیر توجه کرد تا از عملکرد صحیح و عمر طولانی آن اطمینان حاصل شود:

1- وجود آب کافی در محفظه پمپ:

قبل از روشن کردن پمپ، باید از وجود آب کافی در محفظه آن اطمینان حاصل کنید. نبود یا کمبود آب در منبع انتقال آب می تواند منجر به خسارت به پمپ ما شود .

2- استفاده از یک گرم کننده برای مناطقی با اب و هوای سرد :

نکته استفاده از عامل گرمایشی در نصب پمپ جتی چیست؟ اگر پمپ در فضای باز یا در منطقه‌ای با آب و هوای سرد با طول لوله کشی طولانی نصب می‌شود، باید از یک عامل گرمایشی مانند عایق برای جلوگیری از یخ زدگی آب در محفظه پمپ استفاده کنید.

3- استفاده از فیلتر در صورت پمپاژ سیالات کثیف:

اگر پمپ برای پمپاژ سیالات کثیف مانند آب فاضلاب یا آب گل آلود به کار می‌رود، باید از یک فیلتر مناسب برای جلوگیری از ورود ذرات معلق و جامد به داخل پمپ استفاده کنید.

4- طول لوله مکش:

طول لوله مکش باید تا حد امکان کوتاه باشد. طول بیش از حد لوله مکش می‌تواند باعث افزایش زمان مکش و تبخیر آب قبل از انتقال آن شود.

5- عدم وجود هوا در اتصالات لوله مکش:

وجود هوا در خطوط انتقال یا داخل محفظه پمپ باعث بوجود آمدن خسارت و هزینه های ثانویه سنگین جهت تعمیر و سرویس پمپ می شود، از این جهت باید حتما به هواگیری پمپ قبل از شروع به کار پروزه توجه ویژه ای داشت .

6- نصب خطوط انشعاب در سمت مکش:

توجه داشته باشید خطوط انشعاب باید حتما در سمتی که مکش اتفاق می افتد نصب شود، نصب خطوط انشعاب در سمت خروجی پمپ می‌تواند باعث کاهش فشار آب و ناکارآمدی پمپ شود.

7- طراحی مناسب لوله های مکش در پمپ جتی چه اهمیتی دارد ؟

در طراحی لوله های مکش باید به نبود فضای خالی توجه کرد چرا که باعث به دام افتادن و ایجاد حباب هوا شده و این مسیله می تواند موجب اختلال در عملکرد پمپ شده و عملکرد پمپ را از حالت ایده آل خارج می کند.

رعایت نکات ذکر شده در بالا به شما کمک می‌کند تا از پمپ آب جتی خود به طور صحیح و کارآمد استفاده کنید و عمر مفید آن را افزایش دهید.
علاوه بر نکات ذکر شده، در هنگام نصب پمپ آب جتی باید به موارد زیر نیز توجه کرد:
• انتخاب پمپ با قدرت و ظرفیت مناسب
• نصب پمپ در مکان مناسب و تراز
• انتخاب سایز درست برای لوله و اتصالات
• رعایت نکات ایمنی در هنگام نصب و کار با پمپ

حال که متوجه شدید پمپ جتی چیست بهتر است متن زیر را با دقت مطالعه کنید:

اکثریت مصرف کنندکان بر این باورند که انتخاب پمپ یک کار ساده است که نیاز به تخصص و تجربه ندارد و وابسته به یکسری اعداد و نمودارد است ، در حالی که موارد متععدی وجود دارد که ممکن است از دید یک فرد که تخصصی در این حوزه ندارد پنهان بماند و همین موارد باعث می‌شوند در نهایت پمپی که انتخاب کرده‌اید یا جوابگوی نیازهای مورد نظرتان نباشد و یا اینکه خارج از ظرفیت (بالاتر از ظرفیت) مورد نیازتان باشد و مشکلات جدید و خسارات هایی برای خطوط انتقال آب شما بوجود آورد که هزینه ناشی از این مشکلات عدد قابل توجهی خواهد بود!

 

پمپ جتی ورتکس (JET):

کاربرد : پمپ جتی ورتکس می تواند هد نسباتاً بالایی را فراهم کند، که موجب می شود از این پمپ برای مصارف خانگی، توزیع آب و مصارف کشاورزی استفاده کرد.

از ویژگی های مهم این پمپ می توان به توانایی مکش از عمق (8 متر)، حداقل مصرف انرژی نسبت به پمپ های دیگر و بازدهی بالای این پمپ نسبت به دیگر پمپ ها و برند ها اشاره کرد.

شرایط عملکرد این پمپ به شیوه ای است که با حداقل مصرف انرژی می تواند 47 متر هد و 9 متر مکعب دبی ایجاد کند و حداکثر دمای مجاز سیالاتی که توسط این پمپ هدایت می شوند باید در محدوده 35 درجه سانتی گراد باشد.

حداکثر دمای محیطی که پمپ جتی ورتکس میتواند بصورت ایده آل به کار خود ادامه دهد نباید بالاتر از 40 درجه سانتی گراد باشد . همچنین این پمپ در دو مدل 3 فاز 400 ولت و تک فاز 230 ولت قابل سفارش است و درجه حفاظتی این پمپ IP44 می باشد.

 

پمپ-آب-جت

متریال اجزای مختلف این پمپ به شرح زیر است :

  • بدنه این پمپ از چدن
  • پروانه استیل 304
  • شفت استیل 304
  • سیل از سرامیک / گرافیت /NBR

معرفی سری پمپ جتی ورتکس ایتالیا

در این مقاله تمرکز ما روی معرفی پمپ های جتی بود و در ادامه به جمع بندی نهایی درباره این پمپ میپردازیم، این پمپ‌ها با وجود کارایی بالایی که دارند بسیار کم‌ حجم هستند و می‌توان از آن‌ها در فضاهای بسیار کوچک نیز بهره برد، که با توجه با این توصیفات از این پمپ کاربرد های متفاوتی دارد که می توان به استفاده در پروژه های آبرسانی ، تقویت کردن فشار آب در سیستم انتقال و…. استفاده کرد. این پمپ بخاطر مکش از عمق بدون نیاز به تجهیرات اضافه ای بین مصرف کنندگان خانگی محبوب است همچنین استفاده از این سری پمپ در صنعت بسیار مرسوم است. نکته بسیار مثبت در مورد این پمپ این است که سیال بطور یکنواخت و آرام پمپاژ می شود که این یک قابلیت بسیار مهم و مفید است . ساختار این پمپ ها بسیار جالب است چرا که حتی با فشار کم اب هم قادر به پمپاژ آب هستند و این سری پمپ برای پمپاژ آب باید داخل آب قرار بگیرد پس بدیهی است که متریال بکار رفته در این پمپ بسیار باکیفیت و درمقابل آب مقاوم است .

ارتباط با کارشناسان آبنوس

شرکت آبنوس فن آوران بین الملل در سال ۱۳۹۱، با هدف بومی سازی تولید شیرالات صنعتی و بوسترهای آبرسانی و آتشنشانی، فعالیت خود را در زمینی به مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع آغاز نمود.
مشتریان محترم می توانند با برقراری ارتباط با کارشناسان فروش و پشتیبانی شرکت آبنوس از طریق راه های ارتباطی زیر در انتخاب پمپ مناسب و ساخت بوستر پمپ متناسب با نیاز ساختمان همراهی شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
طراحی تابلو برق

مراحل طراحی تابلوهای برق صنعتی

طراحی تابلوهای برق صنعتی تابلوهای برق در صنعت به عنوان ستون اساسی در توزیع برق، کنترل و مانیتورینگ دارای اهمیت بالایی هستند. طراحی و نصب

اجزای تابلو برق

اجزای تابلو برق صنعتی

اجزای تشکیل دهنده تابلوهای برق تابلوهای برق صنعتی، به عنوان مهم‌ترین عناصر در توزیع و کنترل برق در صنایع مختلف، نقش حیاتی در تضمین عملکرد