Search

پمپ محیطی | معرفی سری پمپ محیطی ورتکس ایتالیا

در این مقاله می خوانیم :
پمپ محیطی ایتالیایی

پمپ محیطی چیست ؟

زمانی که اسم پمپ به گوش ما میخورد اولین چیزی که به ذهنمان خطور میکند آب و فشار آب است بدیهی است که پمپ هایی زیادی با اسامی مختلفی و برای کاربری های متفاوتی تولید شده است و هر پمپ برای کاربری خاص خود تولید و استفاده می شود .

اگر کمی در بازار پمپ ها جستجو کرده باشید قطعا متوجه خواهید شد که پمپ ها را برندهای متفاوتی تولید می کنند که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند و علاوه بر آن برای هر کاربردی نیز یک پمپ آب متفاوت توسط کمپانی های مختلف تولید شده است. برای مثال پمپ آب محیطی، پمپ آب سانتریفیوژ و پمپ آب بشقابی و … که هر کدام با توجه به نوع کاربردشان استفاده های فراوانی دارند.

 

پمپ آب محیطی چیست؟

پمپ آب محیطی در واقع یکی از پر استفاده ترین پمپ های تولید شده که کاربری آن عمومی و بیشتر برای تامین فشار آب در فضاهای مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی این سری پمپ به شکلی است که هد نسبتا بالا و دبی نسبتا کمی را ایجاد می کند که در این مدل پمپ با توجه به کاربری عمومی که دارد کاملا منطقی است .

اگر نمیدانید که مفهوم هد و دبی چیست و استفاده از این دو کلمه در مشخصات فنی پمپ به چه دلیل است، جای نگرای نیست در ادامه توضیح کوتاهی درباره این دو مفهوم برای شما قرارداده ایم.

 

هد:

هد یک پمپ در واقع حداکثر ارتفاعی است که یک پمپ با توجه به نیروی کشش جاذبه بتواند سیال را به آن ارتفاع ارسال کند . به عنوان مثال یک پمپ را تصور کنید، ارتفاعی که این پمپ از لوله خروجی رو به بالا، توان پرتاب سیال ورودی را دارد، همان هد پمپ است.

دبی:

به میزان سیالی که پمپ آب در واحد زمان می تواند از خود عبور دهد دبی گفته می شود .

واحد این مشخصه فیزیکی در پمپ های آبرسانی معمولا  مترمکعب بر ساعت (m3/hr) اندازه گیری می شود. هرچه دبی یک پمپ برحسب این مقیاس ها عدد بالاتری داشته باشد، به این معنیست که پمپ توانایی بالاتری در عبور سیال از خود در واحد زمان دارد .

 

کاربرد پمپ آب محیطی چیست؟

پمپ آب خانگی محیطی پمپی است که عموماً برای افزایش فشار آب  با هد بالا و دبی نسبتا پایین مورد استفاده قرار می گیرد، سوال مهم اینجاست که این پمپ چگونه قادر به تولید هد نسبتا بالا می باشد ؟

پمپ آب های محیطی به شکلی ساخته شده اند که در آن از یک پروانه محوری استفاده شده است که پره های زیادی به شکل توربین دارد و در آن از تعداد زیادی پره استفاده شده است. این پروانه محوری با سرعت زیاد شروع به چرخیدن می کند و به مرور با جریان آب میان پره های پروانه محوری فشار آب افزایش پیدا می کند این افزایش فشار تا حدی ادامه پیدا می کند که در خروجی پمپ شاهد افزایش حداکثر فشار آب با توجه به توانایی پمپ هستیم. و دقیقا به همین دلیل است که این مدل پمپ قادر به تولید هد بالا می باشد و حتی میتواند فشار آب را در ساختمان وبرج هایی با طبقات و ارتفاع زیاد مورد استفاده قرار بگیرد .

اگر بخواهیم جایگاه عملکردی این پمپ ها را بررسی کنیم می توان گفت عملکرد آن ها چیزی میان عملکرد پمپ های حجمی و پمپ های گریز از مرکز است و به این شکل طراحی شده اند.

مطلب قابل توجه اینجاست که پمپ های محیطی به دلیل ساختاری که در پروانه های خود دارند  از نظر عملکرد قابلیت هایی مثبتی که در پمپ های حجمی و پمپ های گریز از مرکز وجود دارد را ارائه می دهند .

 

چرا این را می گوییم؟
دلیل مقایسه پمپ های سری محیطی با پمپ های حجمی و گریز از مرکز  این است که از این پمپ ها از نظر تامین هد در ارتفاع های بالا استفاده می کنند،  این پمپ ها قادر هستند هد بالایی را ارائه دهند و از طرف دیگر پمپ های گریز از مرکز این قابلیت را دارند که با حداقل فشار آب کارایی مثبت و بهینه ای داشته باشند.

 

مزیت پمپ محیطی چیست؟

در بالا توضیحاتی درباره شیوه عملکرد و نقاط قوت این مدل پمپ ارائه دادیم  اما شاید یک سوال پی پاسخ مانده باشد، مزیت پمپ های محیطی نسبت به باقی پمپ چیست؟ این مدل پمپ میتواند عملکرد بسیار مناسبی  حتی در حجم کم سیال نیز ارائه کند . این پمپ دقیقا برای مکان هایی ساخته شده است که سیال عموما با دبی کمی وارد ورودی پمپ می شود. متخصصین در این حوزه به این قضیه اطمینان دارند که عموما در زمانی که دبی بسیار کمی داریم عملکرد پمپ ها تقریبا مختل می شود و  میتوان گفت که اکثر پمپ های موجود در این شرایط عملکرد مناسبی نخواهند داشت چرا که ممکن است با خطر هواگیری مواجه شوند .

 

پمپ محیطی ایتالیایی

 

ویژگی پمپ محیطی چیست؟

دراین مدل پمپ ها با توجه به استفاده از پروانه‌های به شکل توربین ، عملکردی متفاوت ومثبتی از سایر پمپ‌های آب ارائه می‌دهد. این پمپ‌ها به دلیل قابلیت‌های منحصر به فرد خود، در طیف وسیعی از مصارف خانگی، صنعتی و باغبانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از ویژگی های خاص پمپ های محیطی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدم نیاز به هواگیری: برخلاف بسیاری از پمپ‌های دیگر،پمپ محیطی به هواگیری نیاز ندارد. این قابلیت مثبت موجب سهولت و سرعت در استفاده از این پمپ می شود.
  2. . قابلیت پمپاژ سیالات دو فاز: پمپ محیطیمی‌تواند سیالات دو فاز (مخلوط آب و هوا) را با حباب‌های زیاد پمپاژ کند. این ویژگی، پمپ محیطی را برای مصارف مختلفی مانند تصفیه آب و فاضلاب مناسب می‌کند.
  3. مقاوم در برابر خشک کار کردن:  در محفظه پمپاژ آب این پمپ همیشه آب هست و به همین دلیل، این پمپ در صورت خشک کار کردن آسیب نمی‌بیند. این ویژگی، پمپ محیطی را از سایر پمپ‌ها مانند پمپ‌های سانتریفیوژ که در برابر خشک کار کردن بسیار آسیب‌پذیر هستند، متمایز می‌کند.
  4. قابلیت کار در سطوح مختلف: پمپ محیطیمی‌تواند در سطوح بالاتر و پایین‌تر از سطح سیال کار کند. این ویژگی، پمپ محیطی را برای مصارف مختلفی مانند آبرسانی به ساختمان‌های بلند مرتبه مناسب می‌کند.
  5. بهینه برای پمپاژ سیالات با ویسکوزیته پایین : این پمپ برای پمپاژ سیالات همچون آب که دارای ویسکوزیته پایین هستند طراحی شده است، بدیهی است که استفاده از این پمپ برای پمپاژ سیالات چگال مناسب نمی باشد.

 

آیا پمپ توربینی همان پمپ محیطی است؟

نام دیگر پمپ محیطی، پمپ توربینی است و به این دلیل با این نام این پمپ را می شناسند که پروانه محوری این پمپ از پره های ریز متعددی ساخته شده است که شباهت زیادی به یک توربین دارد  و به همین خاطر است که پمپ آب محیطی را با نام پمپ توربینی می شناسند.

قیمت پمپ آب خانگی سری محیطی PM
پمپ محیطی ورتکس مدل PM

سری پمپ های محیطی PM ورتکس ایتالیا

پمپ محیطی ورتکس مدل PM

کاربرد :

این پمپ با توجه به حجم کم می تواند هد نسباتاً بالایی را فراهم کند، که موجب می شود از این پمپ برای مصارف خانگی و توزیع آب استفاده کرد.

ویژگی ها:

از ویژگی های مهم این پمپ می توان به توانایی تامین فشار بالا ، حداقل مصرف انرژی نسبت به پمپ های دیگر و بازدهی بالای این پمپ نسبت به دیگر پمپ ها و دیگر برند ها اشاره کرد

شرایط عملکرد این پمپ به شیوه ای است که با حداقل مصرف انرژی می تواند 55 متر هد و 3 متر مکعب دبی ایجاد کند و حداکثر دمای مجاز سیالاتی که توسط این پمپ هدایت می شوند باید در محدوده 60 درجه سانتی گراد باشد

حداکثر دمای محیطی که پمپ محیطی PM میتواند بصورت ایده آل به کار خود ادامه دهد نباید بالاتر از 40 درجه سانتی گراد باشد . همچنین این پمپ در دو مدل 3 فاز 400 ولت و تک فاز 230 ولت  قابل سفارش است و درجه حفاظتی این پمپ IP44 می باشد.

متریال:

اجزای مختلف این پمپ به شرح زیر است :

بدنه این پمپ از چدن ، پروانه برنجی ، شفت استیل 304 و سیل از سرامیک / گرافیت /NBR

 

جمع بندی معرفی سری پمپ محیطی ورتکس ایتالیا

در این مقاله تمرکز ما روی معرفی کلی پمپ های محیطی بود و دلیل پر مصرف بودن این پمپ ها ایجاد هد نسبتا بالا با توجه به توان موتور در مقایسه با دیگر پمپ هاست در قسمت پروانه این پمپ از پره های زیادی استفاده شده که شباهت زیادی به توربین دارند از این رو به این پمپ ها پمپ های توربینی نیز گفته می شود و دلیل ایجاد این هد بالا همین پره های توربینی شکل در قسمت پروانه پمپ است ، اگر برای تامین فشار آب در ساختمان خود با مشکل مواجه هستید یکی از پمپ های پرکاربرد و مناسب برای تامین فشار آب در ساختمان با ارتفاع زیاد استفاده از پمپ های محیطی PM می باشد .

 

ارتباط با کارشناسان آبنوس

شرکت آبنوس فن آوران بین الملل در سال ۱۳۹۱، با هدف بومی سازی تولید شیرالات صنعتی و بوسترهای آبرسانی و آتشنشانی، فعالیت خود را در زمینی به مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع آغاز نمود.
مشتریان محترم می توانند با برقراری ارتباط با کارشناسان فروش و پشتیبانی شرکت آبنوس از طریق راه های ارتباطی زیر در انتخاب پمپ مناسب و ساخت بوستر پمپ متناسب با نیاز ساختمان همراهی شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
طراحی تابلو برق

مراحل طراحی تابلوهای برق صنعتی

طراحی تابلوهای برق صنعتی تابلوهای برق در صنعت به عنوان ستون اساسی در توزیع برق، کنترل و مانیتورینگ دارای اهمیت بالایی هستند. طراحی و نصب

اجزای تابلو برق

اجزای تابلو برق صنعتی

اجزای تشکیل دهنده تابلوهای برق تابلوهای برق صنعتی، به عنوان مهم‌ترین عناصر در توزیع و کنترل برق در صنایع مختلف، نقش حیاتی در تضمین عملکرد